Kurikularna reforma ministrice Blaženke Divjak dobila podršku struke

Blaženka Divjak

Obrazovna i kurikularna reforma proces je čija se važnost i neodgodivost naglašavala od osnutka Republike Hrvatske. U 27 godina, pokrenut je niz reformi koje su trebale transformirati obrazovni sustav, no niti jedna nije bila završena i cijeli se entuzijazam u prijašnjim vladama, ako je ikad i postojao, nedugo od promjene vlasti i dolaska resornog ministra ili ministrice, ugušio.

Dogodila se Blaženka Divjak

Dolaskom Borisa Jokića na mjesto voditelja Ekspertne radne skupine, fokus je stavljen na obrazovanje i tamo je ostao sve do dolaska ministrice znanosti i obrazovanja iz kvote HNS-a Blaženke Divjak. Nakon konflikta i neslaganja s tadašnjom aktualnom vlašću, činilo se da obrazovnu reformu koja je, po prvi put, bila cjelovita i vrlo ozbiljno zamišljena i koja je, kao takva, izazvala veliko zanimanje cijele Hrvatske, čeka dobro poznati scenarij zaborava, odgađanja i stavljanja u drugi plan.

Kurikularna reforma je pred vratima

S obzirom na cjelokupnu političku situaciju i nestabilnost Vlade HDZ-a i Mosta, HNS je odlučio napraviti kompromis i s višim ciljem pred sobom u pogledu obrazovne reforme i perspektivnije budućnosti mladih generacija, ušao u Vladu RH kako bi predložio osobu iz kvote HNS-a za koju smatra da ima znanja, iskustva i volje provesti cjelovitu obrazovnu reformu. Sedam mjeseci kasnije, pokazalo se da se izlazak iz ideoloških rovova i rizik za rejting stranke isplatio. Obrazovna reforma je krenula u pravom smjeru – Blaženka Divjak sa svojim je timom uspjela osigurati milijardu kuna za strukovno obrazovanje kojim će se obnoviti i primjereno opremiti strukovne škole sadržajima za učenje praktičnih znanja te pripremiti učenike za tržište rada. Ono je dosada karakterizirala paradoksalna situacija u kojoj nedostaje radnika, a škole za određena zanimanja zjape prazne. Dodijeljeno je 10.000 socioekonomskih stipendija za najugroženije studente, što je dvostruko više nego prije, kao i po prvi puta u povijesti Hrvatske 3 400 STEM stipendija. Osigurana su sredstva za uvođenje obvezne informatike u V. i VI. razrede osnovne škole, vrše se edukacije nastavnika, a međunarodne i europske recenzije programa izvođenja nastave iznimno su pozitivne. Zasad smo dobili izvrsne međunarodne recenzije kurikuluma matematike, tehničke kulture, francuskog jezika i informatike. Stručnjaci ih smatraju relevantnim, zanimljivim, logičnim, znanstveno utemeljenim i usklađenim s europskim preporukama i dokumentima. Posebno veseli recenzija donedavno spornog kurikuluma hrvatskog jezika od strane Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Riješili smo prijepore i pokazali da je sadržaj reforme važniji od ideoloških podjela i međusobnih svađa.

Škola za život, a ne samo ocjene

Ove godine kreće pilot projekt kurikularne reforme koja za cilj ima promijeniti osnovnu paradigmu koja je karakterizirala školstvo dosadašnjih godina i uvesti novu, potpuno suprotnu; razvoj kognitivnih i intelektualnih vještina koje će djecu kvalitetnije pripremiti za rad nakon škole. Osigurali smo 200 milijuna kuna za provedbu kurikularne reforme, od čega 150 milijuna dolazi iz EU fondova i Europskog socijalnog fonda. Nakon dvije izgubljene godine stajanja na mjestu, reaktivirali smo 328 stručnjaka koji su već radili na kurikularnoj reformi i nastavili na njezinom radu, osiguravajući kontinuitet cijelog procesa. Rad ministrice Divjak i njezinog tima prepoznat je i od strane Europske komisije koja nam je dala punu podršku u provedbi kurikularne reforme te osigurala dodatnih 4 milijuna kuna za njezinu evaluaciju. Napravljen je zakonski okvir koji po prvi puta nagrađuje motivirane i poduzetne obrazovne djelatnike sa čak 30 posto većom plaćom, ako povuku sredstva iz EU fondova, a u državnom proračunu je nakon više od pet godina osigurano gotovo pola milijarde kuna za povećanje plaća. Hrvatska je konačno postala članica Europske svemirske agencije, a samo nas još mali korak dijeli od ulaska u prestižni znanstveni krug u sklopu CERN-a. U znanosti tim Blaženke Divjak na čelu s Tomom Antičićem osigurao je kroz EU fondove da 255 mladih znanstvenika ima šansu za posao i ostanak u Hrvatskoj sa svojim obiteljima. Škola za život, a ne ocjene misao je vodilja kojom ćemo škole napraviti mjestom u kojem će djeca naučiti razmišljati, samostalno zaključivati, jačati kreativnost, a ne učiti podatke napamet.

Prioriteti

Za takvo što je potrebno mnogo vremena, rada i napora. Vjeroučitelj koji poziva na govor mržnje, sporna čitanka hrvatskog jezika, kao i neprimjerena lektira za učenike četvrtog razreda osnovne škole izdvojeni su slučajevi i pokazatelji nesustavnog rada na području obrazovanja dosadašnjih godina na koje je potrebno hitno reagirati, no nikako ne smiju biti kamen spoticanja za mnogo širi cilj kvalitetnog obrazovanja koje će naše učenike opremiti sposobnostima i vještinama samostalnog razmišljanja i zaključivanja te praktičnim znanjima koja će ih učiniti konkurentnijim na tržištu rada.

Stručni komentari pokazatelj su da radimo dobar posao

Rezultati sedmomjesečnog rada govore o novom entuzijazmu, posvećenosti i volji da se situacija u obrazovanju promijeni, a prepoznali su je i strani, ali i domaći stručnjaci – učitelji ponovno dišu reformu. Međunarodne recenzije mahom su pozitivne, a pohvalama se pridružio i hrvatski znanstvenik i svjetski priznati stručnjak za molekularnu biologiju Ivan Đikić koji smatra da u Ministarstvu obrazovanja Blaženke Divjak postoji progresivna želja za takvim promjenama. Hrvatska nema luksuz da ne promijenimo cjelokupni sustav znanosti i obrazovanja i upravo zato je HNS po prvi puta u Ministarstvo doveo stručan i politički neopterećen tim koji zna raditi svoj posao i ispostaviti rezultat.

Zatvori